سه‌شنبه، آذر ۰۹، ۱۳۸۹

فیلم «نطق پادشاه» داستان حل مشکل لکنت زبان شاه انگلستان


فیلم «نطق پادشاه» داستان حل مشکل لکنت زبان شاه انگلستان
آلن سیلورمن - هالیوود
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Kingspeech-2010-11-30-111022629.html

از هم اکنون سروصداهایی درهالیوود در اطراف فیلم «نطق پادشاه» و نامزدی آن در رده بندی بهترین فیلم سال جوایز اسکار شنیده می شود. فیلمی درباره جورج ششم پادشاه انگلستان و ماجرای حل مشکل لکنت زبان او که در دوران جنگ جهانی دوم از اهمیت خاصی برخوردار بود.

دریکی از نوارهای موجود در آرشیو ضبط صدای قصرباکینگهام هنوز می شود صدای جورج ششم را که در سال ۱۹۳۹ نطقی خطاب به مردم جنگ زده بریتانیا کرده است را شنید. نطقی که به زحمت و با گذاردن فاصله میان کلمات بیان شده و نشان می دهد که ایراد یک سخنرانی ساده چه مشکلاتی را برای این پادشاه دوران جنگ انگلستان در بر داشته است. مشکلی که در طول عمر موجب عذاب این شخصیت سلطنتی بریتانیا بوده است. حتی پیش از تاج گذاری و جلوس بر مسند پادشاهی و جایگاهی که مرکز توجه عموم است نیز جورج ششم با این مشکل درحال کلنجار بوده است. اما هنگامی که برادر او «اداوارد هشتم» درسال۱۹۳۶ مقام پادشاهی را به «جورج» واگذارکرد همه کوشش ها برای درمان مشکل لکنت زبان او بی نتیجه ماند تا بالاخره همسر او «الیزابت» با نام مستعار «جانسون» توانست یک مربی آس و پاس و دون پایه استرالیائی به نام «لایونل لوگ» که از قرار معلوم در این کارمهارت داشت را برای مداوای لکنت زبان پادشاه استخدام کند.

درصحنه ای از فیلم ، الیزابت که نقش او را «هلن بونهام کارتر» ایفا می کند به «لوگ» می گوید:«شوهرم هردکتری را که بدانید دیده است اما هیچ فایده ای نداشته و من متاسفم بگویم که ما امیدمان را از دست داده ایم.» لوگ در پاسخ به ملکه انگلستان می گوید:«باید به شوهرت بگوییم یک سر بیاید اینجا خودش از حال خودش برایم تعریف کند تا من ببینم دردش واقعا چیه اونوقت از همونجا کارمون رو شروع می کنیم.»

«الیزابت» در پاسخ می گوید:«آقای دکتر اسم همسر من «شوهر» نیست و ما عادت نداریم «یک سری» به هیچ کجا بزنیم درضمن درباره زندگی خصوصی مان هم با هیچ احدی حرف نمی زنیم. شما باید به دیدار ما بیایید.» لوگ می گوید:«ببخشید خانم جانسون، اینجا دفتر منه. من قوانین اینجارو وضع می کنم!» الیزابت در پاسخ به این سخنان می گوید:«بله اما اگر بگویم شوهر من پادشاه انگلستان است چی؟»

جفری راش بازیگر برنده اسکار نقش مربی لکنت زبان را بازی می کند که هرچند راه و روش درمانی غیرمتعارفی را در پیش گرفته است اما نهایتا پادشاه ومشکل لکنت زبان او را شفا می دهد.

جفری راش می گوید:«بخشی از تکنیک شفابخش «لایونل لوگ» این است که او به پادشاه می گوید: من شما را به عنوان یک فرد معمولی درمان می کنم و نه به عنوان یک پادشاه. بخش عظیمی از این شیوه مداوا این بود که «دوک یورک» که حالا داشت آماده می شد تا به عنوان پادشاه جانشین برادرخود بشود بتواند آن ماسک سلطنتی را از چهره اش بردارد و خود واقعی اش را کشف کند و بفهمد به راستی کیست؟»

لوگ از پادشاه آینده می پرسد:«من چطور شما را صدا بزنم؟» و پادشاه می گوید:«می توانید بگویید حضرت والا اما بعد از آن حتما بگویید قربان». لوگ می گوید:«فکر کنم «برتی» بد نباشه. من به تو میگم برتی.» جورج ششم می گوید:«اما این اسمی است که فقط اعضای نزدیک خانواده مرا با آن صدا می زنند». لوگ در پاسخ می گوید:«مسئله این است که اگر ما هردو در یک طبقه قرار بگیریم کارها بهتر پیش خواهد رفت!» جورج می گوید:«مشکل همینجاست. اگر من و شما مساوی بودیم لزومی نداشت من الان اینجا باشم و بخواهم این همه زحمت و مشقت را به خاطر لکنت زبانم تحمل کنم. الان می توانستم راحت در کنار زن و بچه هایم نشسته باشم.»

جفری راش به شوخی می گوید:«وقتی مردم از من می پرسند این فیلم درباره چیست می گویم درباره دو مرد میانسال که با هم دوست می شوند. اما وقتی با تهیه کنندگان فیلم صحبت می کنم می گویم لطفا این تعریفی که از فیلم کردم را روی تبلیغات فیلم نگذارید چون آنوقت هیچکس به تماشای آن نمی آید.

کالین فیرث نقش پادشاه را در فیلم بازی می کند. او در این نقش تا روزی که با «لوگ» آشنا نشده است به خاطر مقام مهم سلطنت و عیب بزرگ لکنت زبان که مزید بر علت شده است، کوچکترین تجربه ای در زمینه دوستی و دوست یابی ندارد. کالین فیرث معتقد است فیلم «نطق پادشاه» یک پیام جهانی به همراه دارد:«واقعا مسخره است که آدم حرفی درباره اعضای یک خاندان سلطنت بزند چرا که هیچکدام از ما واقعا نمی دانیم عضو چنین خاندانی بودن چه معنایی دارد؟ اما فکر می کنم فیلم «نطق پادشاه» روی نکاتی دست گذاشته است که در زندگی هرانسانی اتفاق می افتد و همه آدم ها می توانند نقاط مشترکی در آن پیدا کنند. مثلا همین مسئله منزوی بودن خاندان سلطنت می تواند در مورد بسیاری از افراد معمولی هم صدق کند. این احساس دور بودن از دیگران. مهم نیست چقدر شما با اعضای خانواده خود احساس نزدیکی می کنید ، چقدر دوست و آشنا دارید و یا ازدواجتان تا چه حد موفق است مسئله این است که بیشتر افراد حداقل در یکی از این زمینه ها دچار مشکلاتی بسیار عمیق و جدی هستند.»

تام هوپر کارگردان فیلم می گوید فیلم «نطق پادشاه» هنگامی به اوج می رسد که این فرد غیرمعمولی، این رهبر بزرگ ترین امپراطوری جهان در آن دوران از اشکالی رنج می برد که می تواند درد هرفرد عادی و معمولی هم باشد:«من فکر می کنم شخصیت جورج یک چهره انسانی و واقعی از اعضای خانواده های سلطنتی برای ما ترسیم می کند. مردم درآن زمان وقتی به نطق های او گوش می دادند می دانستند که او لکنت زبان دارد و هرلحظه دعاگوی او بودند تا به صورتی بتواند این نطق را به پایان برساند. من فکر می کنم همین مسئله آن ارتباط واقعی بین یک عضو خاندان سلطنت با مردم عادی را ممکن ساخت. همین مسئله عجز و ناتوانی هنگام سخنرانی. برای همین هم مردم می توانستند با وجود این مشکل با پادشاه خود یک ارتباط واقعی و عمیق تر برقرار نکنند.»

فیلم «نطق پادشاه» بر اساس پژوهش های گسترده و دراز مدت فیلمنامه نویس «دیوید سیدلر» نوشته شده است که بخشی از خاطرات روزمره «لایونل لوگ» نیز در آن گنجانده شده. این دفتر خاطرات تنها چند هفته پیش از آغاز فیلمبرداری «نطق پادشاه» کشف شده و هرگز منتشر نشده است. کارگردان فیلم – هوپر- معتقد است که بزرگ ترین چالش ها برای او این بوده است که تمام جزئیات وقایع این پژوهش ها را به صورتی دل انگیز و سرگرم کننده در فیلم جای بدهد:«من به حقایق تاریخی بسیار اهمیت می دهم و همین مسئله باعث شده است که من ضمن ساختن فیلم نطق پادشاه وسواس زیادی به خرج بدهم. من در خانواده ای بزرگ شده ام که حقیقت تاریخ در آن نقش عظیمی داشته است اما در عین حال من احساس می کنم باید به تماشاگرانم هم وفادار بمانم و فیلمی را به آن ها ارائه کنم که علاوه بر صحت تاریخی دارای عوامل دراماتیک جالب توجهی نیز باشد. بنا براین باید بگویم این روایتگری حقیقی تاریخی با جنبه های خلاقه و سرگرم کننده ای همراه شده است تا تماشاگر هم بدون آن که احساس کند در کلاس درس تاریخ نشسته است بتواند از آن لذت ببرد.»










هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ