پنجشنبه، آذر ۰۴، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-برلسک، فیلم پر زرق و برق تازه ای با شرکت دو ابرستاره موسیقی


نقد فیلم: برلسک، فیلم پر زرق و برق تازه ای با شرکت دو ابرستاره موسیقی
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Burlesque-2010-11-25-110648739.html

فیلم موزیکال «برلسک» Burlesque مجموعه ای از زرق و برق، رقص و آواز و لباس های مجلل روی صحنه، کار تازه ای است از نویسنده و کارگردان جوان هالیوود«استیون آنتین» که حضور «شر» ابرستاره موسیقی پاپ و راک اندرول در کنار «کریستینا آگیلرا» در آن تضمینی است برای موفقیت گیشه آن.

در یکی از نخستین صحنه های فیلم و هنگامی که «شر» با لباس و کلاه ملوانی وسکسی خود وارد می شود، تماشاگران با تماشای این ستاره زیبا و خوش اندام که هنوز در میان سالی از جذابیتی کم نظیر برخوردار است در سالن سینما بی اختیار شروع به ابراز احساسات وتشویق او می کنند. هرچند «برلسک» هرگزاز لحاظ صحنه های عریان گرا و سکسی به پای فیلم مشابهی به نام «شوگرلز»Show Girls که چند سال پیش با موفقیت بر روی پرده سینما آمد نمی رسد اما از لحاظ لذت همراه با گناهی که ضمن تماشای آن به تماشاگر دست می دهد به همان اندازه موفق است. این فیلم به سادگی ریخت و پاش های مربوط به دنیای پرجلوه «شو» های زنده روی صحنه های پرخرج را به نمایش می گذارد و بس و بنا بر نظرات اغلب منتقدین سینمایی، این فیلم از داستان خاص یا کیفیت لازم برای یک فیلم خوب و ارزنده سینمایی برخوردار نیست.

فیلم «برلسک» در واقع فرصتی است برای کریستینا آگیلرا که می کوشد تا جایگاهی برای خود درصحنه بازیگری سینما نیز بوجود بیاورد. هرچند درفیلم شخصیتی که او ارائه داده است شباهت های زیادی با شخصیت خود او روی صحنه و هنگام اجرای موسیقی دارد. با این همه «کریستینا آگیلرا» نه تنها صدایی کم نظیر و با قدرت دارد بلکه از چهره زیبایی نیز برخوردار است که از درون لنز دوربین فیلمبرداری و روی پرده سینما به خوبی جلوه گر می شود. با این همه بازی او گاه به صورتی یکنواخت و خسته کننده است.

منتقد سینمایی نشریه «واریته» برلسک را «درمقایسه با فیلم های بی ارزشی از همین نوع از جمله فیلم «گلیتر» Glitter با شرکت مورایا کری یک اثر بهتر و قابل قبول تر» خوانده است.

درفیلم «برلسک» شخصیت «کریستینا آگیلرا» نام رومانتیک «الی رز»Ali Rose را برگرفته است و یک نور شیری رنگ با رگه های طلائی در همه صحنه های فیلم بر او می تابد. از جمله در صحنه آغاز فیلم که «الی رز» یک رستوران قدیمی در شهرک دورافتاده ای در ایالت «آیوا» جایی که در آن سال هاست به عنوان پیشخدمت کار می کند را ترک می کند. «الی رز»در این صحنه از فیلم با یک آهنگ «بلوز» غم انگیز روانه خانه محقرش می شود تا متعلقاتش را جمع کند و پس از طی مسافتی از کنار خط راه آهن به ایستگاه اتوبوسی می رسد که او را به لس آنجلس خواهد رساند.

«الی رز» بالاخره وارد شهر لس آنجلس می شود و بلافاصله و همانجا درکنار دو خیابان اصلی «بلوار هالیوود» و «واین» چشمش به آگهی می خورد که تبلیغی است برای استخدام رقاص و آوازخوان. در اینجاست که پای او برای نخستین بار به کلوپ شبانه «برلسک» در خیابان معروف «سانست» Sunset می رسد. جایی که معروفترین ستاره این کلوپ – تس – با بازی «شر» صدرنشین است.

«الی رز» به محض ورود به این کلوپ مجذوب آن می شود اما باید یک بار دیگر به شغل پیشخدمتی تن دردهد و با حسرت تماشاگر ستاره - تس - اصلی باشد.

اما به زودی «الی رز» به مقام یکی از رقاصان روی صحنه و پشت سر این خواننده اصلی ارتقا پیدا می کند. در این صحنه از فیلم از حضور «آلن کامینگ» بازیگری که در فیلم برنده اسکار «کاباره» با شرکت «لیزا مینلی» نقش مهمی را ایفا می کرد به عنوان نوعی سرسپاردگی به این فیلم قدیمی استفاده شده است.

از این لحظه به بعد فیلم «برلسک» شباهت های خاصی با ویدیوی «لیدی مارمالاد»Lady Marmalade البته با تغییراتی در جزئیات آن پیدا می کند.

در این جاست که «الی رز» تصمیم می گیرد «تس» را ازمیدان بدر کرده و خود به عنوان ستاره اصلی «برلسک» جانشین او و صدرنشین این کلوپ شبانه بشود. با این حساب با «شان» بهترین دوست «تس» که همجنسگراست طرح دوستی می ریزد. نقش «شان» را در فیلم «استانلی توچی» ایفا می کند.

درراه رسیدن به مقام و منزلت «تس» در کاباره «برلسک»، «الی رز» البته مجبور است با چند مشکل دیگر نیز مقابله کند از جمله کارشکنی های چند رقاص حسود دیگری که سد راه او شده اند. اما هنگامی که «تس» (شر) بر اثر بیکاری به مرحله از دست دادن همه چیز می رسد و حتی خانه اش به فروش گذاشته می شود تماشاگر می داند که «الی رز» به نجات او می آید و پشیمان از آنچه کرده است می کوشد تا اعملکردهای منفی خود نسبت به این پیشکسوت را تلافی کند و این دشمنی به ناگاه تبدیل به دوستی پایدار می شود.

از سوی دیگر، نردبان ترقی «الی رز» او را بر سر راه یکی از کارکنان «برلسک» قرار می دهد و این دو به هم دل می بازند و البته صحنه های عاشقانه این فیلم نیز با دقت و مهارت و به گونه ای نشان داده شده که همه چیز را آشکار نمی سازد.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ