جمعه، آبان ۱۴، ۱۳۸۹

گزارش: فضاپیمای «ديپ ايمپکت» تصويرهايی از هسته و جو ستاره دنباله دار «هالی۲» به زمين مخابره کرد


گزارش: فضاپیمای «ديپ ايمپکت» تصويرهايی از هسته و جو ستاره دنباله دار «هالی۲» به زمين مخابره کرد
http://www.voanews.com/persian/news/DeepImpact_Haley2-2010-11-06-106812453.html

یک فضاپیمای بدون سرنشین سازمان هوا فضانوردی ایالات متحده ناسا در ماموریت اخیر خود تصویر های بسیار نادری را از هسته یک ستاره دنباله دار به زمین ارسال کرده است که می تواند به دانشمندان در شناخت بیشتر شکل گرفتن سیارات منظومه شمسی یاری دهد.

«ديپ ايمپکت،»* فضاپیمای بدون سرنشین ناسا، که ماموریت آن جمع آوری اطلاعات در مورد ستاره های کائنات است روز پنجشنبه تصویرهایی از یک ستاره دنباله دار به نام «هالی۲» را به زمین ارسال کرد. دريافت تصاوير این ستاره دنباله دار موجب شادی دانشمندان ناسا شد.

«هالی۲» بسیار کوچک و به پهنای سه کیلومتر است و هسته ای به شکل سیگار دارد و گاز های سمی از خود، ساطع می کند.

مایکل آهرن، یکی از دانشمندان ارشد ناسا، با تاکید بر موفقیت ماموریت سفینه «ديپ ايمپکت» در بدست آوردن اطلاعات از این ستاره دنباله دار اظهار داشت آنان تصویرهایی را مشاهده کرده اند که تاکنون در تاریخ بشر، دیده نشده بود.

در ارتفاع ۲۱ میلیون کیلومتری زمین، سفینه «ديپ ايمپکت» به ۷۰۰ کیلومتری ستاره دنباله دار «هالی۲» رسید تا اطلاعاتی از هسته و جو اطراف آن را به زمین مخابره کند.

این پنجمین باردر تاریخ بشر است که هسته یک ستاره دنباله دار از نزدیک بررسی می شود.

دليل علاقه زياد دانشمندان به ستاره های دنباله دار به این جهت است که آن ها بازمانده یخی از دوران تشکیل منظومه شمسی در ۴ و نیم میلیارد سال قبل هستند و مطالعه آن ها سرنخی از نحوه شکل گيری سیاره های این منظومه، بدست می دهد.

«هالی۲» کوچک ترین ستاره دنباله داری است که تاکنون از نزدیک از آن عکسبرداری شده است. این ستاره دنباله دار روز ۲۰ اکتبر -- ۲۸ مهرماه -- به ۱۸ میلیون کیلومتری زمین رسید که از زمان کشف آن در سال ۱۹۸۶ نزدیک ترین فاصله را تا زمین، داشته است.


* Deep impact

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ