جمعه، آبان ۲۸، ۱۳۸۹

منتقدین سینمایی :تازه ترین فیلم «هری پاتر» چنگی به دل نمی زند


منتقدین سینمایی :تازه ترین فیلم «هری پاتر» چنگی به دل نمی زند
پنه لوپه پولو- واشنگتن
http://www.voanews.com/persian/news/arts/HarryPotter-2010-11-19-109243189.html

نزدیک به یک دهه پس از اکران نخستین فیلم از سری فیلم های دنباله دار «هری پاتر»، این سری فیلم ها که از روی کتابی به همین نام نوشته «جی کی رولینگ» ساخته شده به پایان تاریک و نه چندان دلپذیرآن نزدیک می شود: «هری پاتر و گودال مرگ».

این فیلم طولانی و پیچیده از سری فیلم های «هری پاتر» در دو قسمت ساخته شده و قسمت اول آن این هفته در آمریکای شمالی بر روی پرده سینماها آمده است و قسمت دوم آن سال آینده اکران خواهد شد.

فیلم تازه «هری پاتر و گودال مرگ» به کارگردانی «دیوید یتز»یکی از جدی ترین بخش های ماجراهای «هری پاتر» به شمار می رود که در نهایت کوشش دارد تا جهان را از وجود و حضور «والدمورت» شیطان صفت پاکیزه کند.

«والدمورت» شوم ترین ، شیطانی ترین و قدرتمند ترین جادوگر تاریخ است که درکتاب «هری پاتر و گودال مرگ» بالاخره توانسته جهان راکاملا به تصرف خود درآورد و تنها «هری پاتر» که به طور معجزه آسایی از حملات او جان سالم به در برده توانسته است تا امروز در مقابل او ایستادگی کند.

«هری» و دوستان او، هرمیون و ران، در حال فرار هستند. هدف آن ها پیدا کردن و از بین بردن ابزار جادوگری خطرناکی به نام «هورکروسس» است.

اما واتسون بازیگر نقش «هرمیون» می گوید:«والدرمورت روح خود را به هفت قسمت تقسیم کرده تا بتواند برای ابد زنده بماند. او قسمت های مختلف روح خود را به اشکال مختلف درآورده است. اشکالی که به گذشته او بازمی گردد.»

این بارهم «دانیل رادکلیف» نقش «هری پاتر» را در این فیلم تازه ایفا کرده است:«همه می دانند که هر روز زندگی هری لبریز است از خشم و ترس و نگرانی های عمیق و این فیلم تازه این مسئله را چند برابر نشان می دهد و سه شخصیت اصلی فیلم به شدت تحت تاثیر آن قرار می گیرند.»

این سه دوست دیگر در آن بهشت امن همیشگی، مدرسه جادوگری «هاگوارتز» نیستند بلکه امروز به شدت در معرض خطر حملات شوم والدمورت قرار دارند. به همین جهت نیز فیلم به صورتی از رنگ هایی دلگیر و تمی تیره و تاریک برخوردار است.

رالف فاینس، بازیگر نقش «والدمورت» می گوید:«من فکر می کنم این بار والدمورت موجودیت خود را از سوی «هری» و خوبی های او به شدت مورد خطر می بیند.»

فیلم از جنبه های فلسفی برخوردار است و با مسائلی چون عشق، وفاداری، صداقت و عدالت برخورد می کند. کارگردان فیلم تازه هری پاتر، دیوید یتز، در واقع به نوعی از روایتگری شکسپیری در این فیلم روی آورده است و به همین جهت هم این فیلم دیگر از آن حالت داستان بچه هایی که داشته بیرون آمده است. با این همه اکثر تماشاگرانی که در شب اول نمایش آن در صفوف بلند در مقابل سینماهای آمریکا ایستادند بچه های کوچک بوده اند. یکی از آن ها می گوید:«هری پاتر همه زندگی من است. من هرچیزی که در مورد او گفته شده و نوشته شده را می دانم اما با این حال شخصیت مورد علاقه من در این فیلم و کتاب ها «والدرموت» است.»

دختربچه دیگری می گوید:«من اول از والدرموت می ترسیدم ولی یک کمی هم برایش غصه می خوردم.» و خوب البته بچه های بزرگ ترهم به تماشای فیلم تازه هری پاتر آمده اند. بچه هایی که با او بزرگ شده اند:«من همه شش فیلم قبلی را تماشا کرده ام و دوباره همین چند روز گذشته بازهم آن ها را تماشا کردم که بتوانم برای تماشای این بخش از فیلم آماده باشم.»

«هری پاتر و گودال مرگ» در دو قسمت، آخرین فیلم از سری فیلم های «پاتر» محسوب می شود و بالاخره اجازه می دهد تا پرده ها روی این سریال هفت قسمتی و محبوب پائین بیاید.

هرچند منتقدین این فیلم تازه را دور از ذهن و تاریک و غیرقابل دسترس خوانده اند اما به نظر می رسد یک بار دیگر این همان فیلمی است که جهان منتظر اکران آن بوده است. چرا که تنها در سانس نیمه شب اولین روز نمایش «هری پاتر و گودال مرگ» توانسته است ٢٤ میلیون دلار درآمد گیشه داشته باشد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ