پنجشنبه، آذر ۰۴، ۱۳۸۹

خط لوله نفتی مخصوص دور زدن تنگه هرمز در امارات تکميل شد


خط لوله نفتی مخصوص دور زدن تنگه هرمز در امارات تکميل شد
http://www.voanews.com/persian/news/iran-uae-oil-hormuz-11-25-10-110638524.html

نشنال، روزنامه انگليسی زبان امارات متحده عربی زير عنوان "خط لوله نفتی که تنگه هرمز را دور می زند تکميل شد" می نويسد ساختن يک خط لوله نفت از بزرگترين ميدان های نفتی ابوظبی به فجيره، که دور زدن تنگه هرمز را ممکن می کند، به اتمام رسيده است.
رسيدن اين خط لوله به دريای عرب به معنای وعده امنيت بيشتر در صورت بسته شدن اين آبراه، و کمک به کاستن از هزينه های صدور نفت از امارات متحده عربی است.
قريب ۴۰ درصد از تجارت بين المللی نفت جهان، از جمله حدود ۲ ميليون بشکه نفت صادراتی روزانه ابوظبی، از اين تنگه می گذرد.
تست نشت، و ديگر آزمايش های لازم برای اطمينان از ايمنی اين خط لوله ۳۷۰ کيلومتری، که بايد پيش از بهره برداری انجام گيرد، به گفته خادم ال قبيسی (Khadem al Qubaisi) مديرعامل شرکت بين المللی سرمايه گذاری نفتی (IPIC) که مالک خط لوله است، ماه آينده شروع می شود.
ارزش نفتی که ابوظبی درسال گذشته از طريق تنگه هرمز واقع در حد فاصل ميان ايران و عمان صادر کرد، ۲۷۵ ميليارد درهم (۶۹ ميليارد و ۹۰۰ ميليون دلار) بود.
ايران وعراق در جنگ های دهه ۱۹۸۰ در جريان عمليات موسوم به جنگ نفت کش ها سعی به مسدود ساختن تنگه هرمز داشتند.
در آوريل امسال، دبيرکل حزب موتلفه اسلامی ايران گفت اگر به جمهوری اسلامی حمله شود تهران مجددا سعی خواهد کرد اين آبراه را مسدود کند.
در ماه ژوئيه، يک نفت کش ژاپنی حامل نفت از راويس (Ruwais) درنزديکی ابوظبی به مقصد ژاپن، به يک قايق کوچک حاوی مواد منفجر برخورد، که به متلاشی شدن يک دريچه شيشه ای، ايجاد حفره در بدنه نفت کش، و مجروح شدن يکی از خدمه آن منجر شد. گروهی که خود را سپاهيان عبدالله عظام معرفی می کرد در پيامی که روی وب سايت خود گذاشت مدعی حمله به اين نفت کش شد.
ماه گذشته امارات متحده عربی يک پايگاه دريائی در فجيره باز کرد.
ابوظبی با انتقال نفت از راه زمينی از ميدان های نفتی خود در حبشان (Habshan) به ساحل فجيره، در مخارج بيمه نيز، در مقايسه با قيمت هائی که برای ارسال سريع محموله های صادراتی به بازارهای بين المللی از طريق تنگه هرمز بايد بپردازد، صرفه جوئی خواهد کرد.
ظرفيت خط لوله نفتی ابوظبی، موسوم به (ADCOP) يک ميليون و پانصد هزار بشکه در روز است که معادل نيمی از توليد روزانه نفت اين امارت است.
رابين ميلز (Robin Mills) تحليلگر امور نفتی در شرکت ملی نفت امارات در دوبی، و مفسر نشنال می گويد "اين مسلما نشان می دهد که می توان تنگه هرمز را دور زد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ