سه‌شنبه، آبان ۲۵، ۱۳۸۹

مصاحبه خبرنگار صدای آمريکا با رييس ستاد نيروهای مسلح عراق


مردم عراق طعم آزادی را چشیده اند و دیگر دیکتاتوری را تحمل نخواهند کرد
علی جوانمردی
http://www.voanews.com/persian/news/iran/iraq-IV-Babakr-Zebari-2010-11-16-108506209.html

رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح عراق ضمن اشاره به مشکلات حل نشده مرزی میان ایران و عراق تاکید می کند که ورود تروریست ها از طریق مرزهای ایران و سوریه به عراق کاهش یافته است. ژنرال بابکر زیباری، در گفت و گوی اختصاصی با صدای آمریکا همچنین در باره ارتقاء توانمندی های ارتش عراق توضیح داده است.

صدای آمریکا: پس از خروج نیروهای آمریکایی از شهرها، روابط ارتش آمریکا با نیروهای مسلح عراق در چه سطحی است؟

ژنرال زیباری: ارتش عراق در زمینه های آموزشی، خرید سلاح و تجهیزات نظامی با ارتش آمریکا همکاری و ارتباط دارد. همچنین ما در عملیات نظامی برای سرکوب تروریست ها در صورت نیاز از نیروهای آمریکایی کمک می گیریم.

صدای آمریکا: چرا بودجه خرید تجهیزات نظامی در عراق افزایش یافته است؟
ژنرال زیباری: سلاح های زیادی را از آمریکا و دیگر کشورها خریده ایم. در چند سال گذشته بیشتر سلاحهایی را خریدیم که برای درگیری های شهری ها نیاز داشتیم. تقریبا یکسال است که خرید سلاحهای سنگین ویژه حراست، از مرزها را آغاز کرده ایم. از جمله تانک های پیشرفته «اوپرانس» که از آمریکا خریداری شده است و یا هواپیماهای «اف۱۶» که درباره آن در حال مذاکره هستیم. البته آمریکاییها نیز پس از خروج از عراق بخشی از سلاحهای خود را به ما تحویل می دهند و خودمان هم برای تقویت توان رزمی و لجستیکی نیروهای مسلح در حال خرید سلاح های مورد نیاز هستیم. آمریکا هم برای ایجاد یگان ها و مراکز نظامی - آموزشی و ایجاد آموزشگاههای نظامی، با ما همکاری می کند.

صدای آمریکا: قرار نیست که نیروهای آمریکایی با پایان ماموریت خود در عراق در ۲۰۱۱، سلاحهای خود را خارج کنند؟

ژنرال زیباری: طبق توافق به عمل آمده، ارتش آمریکا تجهیزات نظامی خود را از عراق خارج نمی کند. آن بخش از سلاحهایی را که ما نیاز داشته باشیم در مقابل مبلغی شاید کمتر از یک دهم بهای اصلی به ما تحویل می دهند.

صدای آمریکا: پس از سقوط صدام حسین، ارتش عراق منحل شد و در هفت سال گذشته ارتشی جدید در این کشور تشکیل شد. توان دفاعی ارتش جدید در چه سطحی است؟

ژنرال زیباری: پس از بازسازی ارتش عراق، در سال ۲۰۰۸ میلادی طرحی را با هدف تکامل و افزایش توانمندی نیروهای مسلح زمینی، دریایی و هوایی عراق، به دولت ارائه کردیم که طبق آن با همکاری آمریکا و ناتو، نیروهای مسلح عراق در سه مرحله ۴ ساله مدرنیزه و تقویت می شوند. اجرای این طرح که مورد موافقت قرار گرفته، آغاز شده است. ارتش کنونی عراق متشکل از ۱۴ لشگر است و با استقرار در سراسر کشور تلاش می کند با همکاری نیروهای انتظامی امنیت را برقرار سازد.

صدای آمریکا: مسئله امنیت مرزهای عراق بسیار حساس است. هر از چند گاهی خبر کنترل چاه های مرزی نفتی عراق توسط نیروهای ایرانی و یا برعکس منتشر می شود. شما طبق چه موازینی عمل می کنید؟

ژنرال زیباری: مشکلات مرزی میان عراق با ایران وجود دارد. زیرا در دوره جنگ ۸ ساله، برخی خطوط مرزهای مشترک از میان رفته است. اکنون هیات مشترک دو کشور متشکل از کارشناسان مرزی، برای تعیین مجدد مرزهای مشترک دریایی و زمینی فعالیت دارد که به نظر من خوب عمل کرده و به پایان کار نزدیک است. برخی اوقات مشکلات مرزی ایجاد می شود که از طریق دیپلماتیک حل شده اند. اکنون طبق قرار داد ۱۹۷۵ الجزایر عمل می شود. مشکل ما در مرزهای خاکی نیست، بلکه در شرق شط العرب -اروند رود- است. اکنون ایران و عراق بطور مشترک از شط العرب استفاده می کنیم، اما بر اساس خط تالوک – خط القعر رودخانه- باید به وضعیت قبلی باز گردد.

صدای آمریکا: ورود تروریست ها از خارج، چالشی است که دولتمردان عراقی آن را از جمله دشواری های مبارزه با تروریسم می دانند. نیروهای مسلح عراق در این زمینه چه اقدامی کرده اند؟

ژنرال زیباری: عراق با ایران مرزهای طولانی به طول ۱۳۰۰ کیلومتر دارد و با سوریه نیز ۷۰۰ کیلومتر مرز مشترک دارد. از مناطق کوهستانی و جنگلی تا دشت و بیابان، به این ترتیب حفظ مرزها و جلوگیری از ورود غیرقانونی افراد ساده نیست. ولی ما با قدرت عمل کرده ایم و از ایران و سوریه خواسته ایم با ما همکاری کنند. به همین دلیل ورود تروریستها نسبت به گذشته بسیار کمتر شده است.

صدای آمریکا: ارتش برای سرکوب تروریست ها چه برنامه ای دارد؟

ژنرال زیباری: به نظر من تروریست ها در حال حاضر محاصره شده اند. اما پیش از این بسیاری از مناطق را در کنترل داشتند و به نیروهای مسلح حمله می کردند. ما از صفر شروع کردیم، آن هم در شرایطی که تروریستهای بین المللی در عراق فعالیت داشتند. اکنون تروریستها در هیچ نقطه ای توان رویارویی با نیروهای مسلح را ندارند. مشکل کنونی عدم اطلاعات کافی است و اینکه هویت تروریستها را چگونه شناسایی کنیم. ولی از زمانی که محل تروریستها فاش شد، سرکوب و دستگیری آنها نیز ساده شده است. در این راستا همکاری مردم با نیروهای مسلح بسیار مهم است. به نظر من تشکیل دولت که در چند روز گذشته درباره آن توافق شده پاسخ خوبی برای تروریست ها بود و دولت جدید گورستان تروریستها خواهد شد.
صدای آمریکا: اما بمب گذاری ها زیاد شده است.

ژنرال زیباری: من نمی گویم که ترور به پایان رسیده است. یکسال پیش گفتم ممکن است عملیات تروریستی ۳ یا ۴ سال دیگر ادامه یابد. ترور وجود دارد اما تروریست ها مثل گذشته قادر به عرض اندام نیستند. قبلا ۲/۳ بغداد و برخی شهرهای دیگر در کنترل تروریستها بود و ما نمی توانستیم ظرف ۴۸ ساعت یک مجروح را در برخی محله های پایتخت به بیمارستان منتقل کنیم. اکنون تروریست ها مخفیانه فعالیت می کنند و ضعیف شده اند. ارتش عراق صدها تروریست را دستگیر کرده و گروههای زیادی را از بین برده است، ولی این را بدانید که هنوز شبکه ترور بین المللی درعراق فعالیت دارد. مثلا اکثر عوامل رویداد اخیر حمله به کلیسای بغداد، عرب های غیرعراقی بودند که من نمی خواهم در اینجا بگویم از کجا امده بودند.

صدای آمریکا: نظر شما درباره نحوه مبارزه با تروریسم چیست؟ به نظر میرسد دامنه فعالیت گروه های تندرو شیعه اخیرا کاهش یافته است.

ژنرال زیباری: با هماهنگی و همکاری همه گروههای سیاسی، حمایت مردم و تلاش نیروهای مسلح، تروریسم نابود خواهد شد. این پدیده در اقلیم کردستان وجود دارد. اطلاعات ارتش را هم باید تقویت کنیم. در این رابطه تجهیزات مهم شناسایی و اطلاعات را وارد کرده و نیروهای کافی را آموزش داده ایم که به تدریج فعالیت خود را گسترش می دهند. به نظر من تروریست ها همگی هدف مشترکی را دنبال می کنند و آن هم برهم زدن ثبات عراق است.

صدای آمریکا: جو بایدن معاون رئیس جمهوری آمریکا از کاهش نفوذ ایران در عراق خبر داده است. در این باره زیاد صحبت می شود. شما چه نظری دارید؟

ژنرال زیباری: در سال های مقاومت و مبارزه علیه صدام، شمار زیادی از معارضین صدام در ایران بسر می بردند که با ایرانی ها دوستی هایی ایجاد کردند. این دوستی ها تا امروز نیز ادامه یافته است. به تصور من ملت عراق دریافته است که باید بدون مداخله کشورهای خارجی، امور خود را حل و فصل کند. سنی، شیعه ، کردها و ترک های عراق خواستار عدم دخالت خارجی هستند.

صدای آمریکا: گاهی بحث کودتای نظامی مطرح می شود. با ساختار کنونی نیروهای مسلح عراق، وقوع کودتا تا چه میزان قابل تصور است؟

ژنرال زیباری: هرگز امکان پذیر نیست. تاکید می کنم در حکومت جدید نیروهای مسلح عراق چنین امکانی وجود ندارد. زیرا نیروهای مسلح عراق در یک نظام دمکراتیک پایه ریزی شده و تحت نظارت و امر کامل غیر نظامیان منتخب مردم قرار دارد. افسران ارشد نظامی با پیشنهاد نخست وزیر، تایید پارلمان و ریاست جمهوری منصوب می شوند. علاوه بر این ارتش متشکل از همه عراقی ها است. مردم عراق طعم آزادی را چشیده اند و دیگر دیکتاتوری را تحمل نخواهند کرد. کودتا در عراق جدید غیرممکن است. آن دسته از بعثی های سابق هم که وارد نیروهای مسلح شده اند، دیگر بعثی و خطرناک نیستند. نیروهای مسلح عراق در دوره گذشته به ناچار همه بعثی بودند ولی آن گروهی که دستشان به خون کسی آلوده نشده و جرمی مرتکب نشده اند، در ارتش پذیرفته می شوند. افسران مجرم بعثی در نیروهای مسلح نقشی ندارند، فقط افراد غیرمجرم و میهن پرست می توانند دوباره وارد ارتش شوند.

صدای آمریکا: گزارش هایی مبنی بر ورود تعدادی نظامی عراقی به کمپ اشرف در استان دیاله و اذیت و آزار اعضای خلع سلاح شده سازمان مجاهدین خلق ایران منتشر شده است که تحت نظارت نهادهای بین المللی قرار دارند. آیا این خبرها را تایید می کنید؟

ژنرال زیباری : نیروهای مسلح عراق به هیچ عنوان اجازه اذیت و آزار غیر نظامیان و افراد خلع سلاح شده را ندارند. آنان تحت هر شرایطی پناهنده هستند و تا زمانی که آنجا باشند از حقوق پناهندگی برخوردارند. البته در مواردی قوانین دولت عراق را نادیده می گیرند. من گزارشی را از اذیت و آزار ساکنان کمپ اشرف توسط ارتش عراق دریافت نکرده ام و تا روزی که میهمان هستند باید حفاظت شوند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ