جمعه، آذر ۰۵، ۱۳۸۹

فیروزه خطیبی-خودداری «وی اس نی پال » برنده نوبل ادبیات و از منتقدان اسلام از شرکت درنشست ادبی استانبول


خودداری «وی اس نی پال » برنده نوبل ادبیات و از منتقدان اسلام از شرکت درنشست ادبی استانبول
فیروزه خطیبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Naipaul-2010-11-26-110848249.html

«وی اس نی پال» V.S. Naipaul نویسنده و سفرنامه نویس هندی تبار زاده «ترینیداد» و برنده جایزه نوبل ادبی، پس از تظاهراتی که به سفر او و شرکت او در رویداد سالیانه «پارلمان نویسندگان اروپا» در ترکیه برپا شد از سفر به استانبول صرفنظر کرد.

«نی پال» که در سال ٢٠٠١ از دین اسلام انتقاد کرده و آن را دینی «استعمارگر» خوانده بود نویسنده چندین کتاب از جمله «هند، تمدن مجروح» می باشد. کتابی که در ایران توسط احمد میرعلائی یکی از قربانیان قتل های زنجیره ای ترجمه شده بود.

تصمیم «وی اس نی پال» برای عدم حضور در این کنفرانس ادبی که قرار بود از روز ٢٥ تا ٢٧ نوامبردرشهر استانبول برگزار شود پس از توافق با دست اندرکاران و گردانندگان «پارلمان نویسندگان اروپا» گرفته شد. «نی پال» قرار بود تا به عنوان مهمان افتخاری در این رویداد فرهنگی شرکت کند اما جمعی از نویسندگان ترک تهدید کرده بودند که چنانچه «نی پال » در این مجمع حضور پیدا کند آن ها این گردهم آیی را تحریم خواهند کرد چرا که حضور او در کنفرانس توهینی است به مردم مسلمان جهان .این تهدیدها سپس از سوی چند روزنامه نگار اهل ترکیه و ناشران این روزنامه ها حمایت شد .

وی اس نی پال نویسنده ٧٨ ساله هندی تبار ساکن بریتانیا در سال ٢٠٠١ در چند مبحث مختلف و جنجال برانگیر، اسلام را دینی خوانده بود که «پیروان خود را به اسارت می گیرد»و مذهبی که «هدف آن نابود ساختن فرهنگ های دیگراست »و اثرات آن را « به مراتب بدتر از اثرات استعمار» خوانده بود .

«نی پال» تا کنون دو کتاب به نام های «درمیان پیروان» و «فراسوی باورها»درباره اسلام نوشته است که نتیجه سفرهای او به کشورهای مسلمان جهان بوده است.

«دونار هیزل» از اعضای «بنیاد پایتخت اروپایی فرهنگ» در استانبول معتقد است که به سفرفرهنگی «وی اس نی پال» جنبه های سیاسی داده شده است تا ازآن به نوعی بهره برداری شود:«درنهایت هدف اصلی کنفرانس که دعوت از نی پال به عنوان یک نویسنده برجسته برای شرکت در این نشست بین المللی بود به شکل دیگری تحت الشعاع قرار گرفت.» هیزل به خبرنگاران گفت:«به همین دلیل هم ناچار این نویسنده برای هماهنگی با گردانندگان کنفرانس تصمیم گرفت تا از حضور در آن خودداری کند.»

پارلمان نویسندگان اروپا در سال ٢٠٠٧ به همت «ژوزه سارامه گو» نویسنده پرتغالی تبار و «اورهان پاماک» نویسنده اهل ترکیه که هردو از برندگان جوایز نوبل ادبی هستند پایه گذاری شد.

وی اس نی پال که دارای نشان «شوالیه» بریتانیاست در اوائل دهه هفتاد میلادی به اغلب کشورهای اسلامی جهان از جمله ایران، پاکستان، اندونزی و مالزی سفر کرد و در این سفر ها با افراد و چهره های سرشناس اسلامی از جمله « صادق خلخالی» در ایران به بحث و گفتگو پرداخت. این یادداشت ها در سفرنامه ای به نام «درمیان مومنین: یک سفر اسلامی» به چاپ رسیده است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ