چهارشنبه، آبان ۱۹، ۱۳۸۹

جایزه تقدیراز یک عمرفعالیت هنری گلدن گلوب برای رابرت دونیرو


جایزه تقدیراز یک عمرفعالیت هنری گلدن گلوب برای رابرت دونیرو
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Robertdeneiro-2010-11-10-107046103.html

امسال در شصت و هشتمین سال برگزاری مراسم اهدای جوایزگلدن گلوب Golden Globe، جایزه معتبر «سسیل بی دومیل» که تقدیری است از یک عمرفعالیت هنری یک هنرمند، به بازیگر برجسته سینمای آمریکا، رابرت دونیرو تعلق خواهد گرفت.

رابرت دونیرو، بازیگر تهیه کننده و کارگردان آمریکایی و یکی از پایه گذاران اصلی جشنواره سینمایی ترایبکای نیویورک است که تا کنون ٦ بار به نامزدی جایزه اسکار رسیده است و دوبار هم به خاطر بازی در فیلم های «گاو خشمگین» و «پدرخوانده – قسمت دوم» جایزه بهترین بازیگر این جوایز را به دست آورده است

دونیرو که درسال ١٩٤٣در یک خانواده هنرمند و هنردوست ایتالیایی – آمریکایی در نیویورک به دنیا آمده است به عنوان یکی از برجسته ترین بازیگران تاریخ سینما شناخته می شود که در نقش های انعطاف ناپذیرو اغلب ضد قهرمانی که بازی می کند، شیوه تازه ای از بازیگری را ارائه کرده است.

رابرت دونیرو کودکی خود را در محله «ایتالیای کوچک» گذراند و بازیگری را از خردسالی و از تئاترهای مدرسه آغاز کرد. او بعدها در نوجوانی به کلاس بازیگری «لی استراسبرگ» رفت و در آنجا به آموختن «متد» Method Acting پرداخت. شیوه ای از بازیگری درون گرا که هنرمندانی چون مارلون براندو و جیمزدین از آن پیروی می کردند. این نوع بازیگری بعدها در نقش آفرینی های رابرت دونیرو و داستین هافمن به اوج محبوبیت رسید. تا جایی که مارلون براندو یک بار درمورد دونیرو گفته بود:«من گمان نمی کنم خود دونیرو هم بداند که چه بازیگر ماهری است.»

هرچند دونیرو کارخود را از اوائل دهه شصت میلادی و با شرکت درتبلیغات تلویزیونی و فیلم های کم اهمیت تر سینمایی آغاز کرد اما ديری نپاييد که توانست به گروه مارتین اسکورسیزی و فرانسیس فورد کاپولا بپیوندد و این سه تن تصمیم گرفتند تا با همکاری یکدیگر موجی از فیلم های انتقادی از سیستم سرمایه داری و جو بی خیالی حاکم بر آمریکای آن زمان را از طریق یک جریان فیلمسازی خارج از جریان اصلی یعنی هالیوود ارائه دهند.

نخستین نتیجه همکاری «دونیرو» و «اسکورسیزی» فیلم «خیابان های بی رحم» Mean Streets بود که آغازگر یک دوران طولانی همکاری هنری بین این دوهنرمند برجسته به شمار می رود. فیلم های بعدی این دو از جمله «راننده تاکسی» Taxi Driver درباره سربازی از جنگ برگشته است که به علت بیداری ذهنی و دیدن زندگی کثیف مردم قادر به خوابیدن نیست و پس از آنکه شب ها به رانندگی در محله «هارلم» مشغول می شود با تماشای فجایعی که در خیابان ها و در بطن زندگی مردم جریان دارد تصمیم می گیرد با روش های خشونت بار این مشکلات را به دست خود برطرف کند. هم چنین فیلم برنده اسکار «گاو خشمگین» درباره درخشش و افول یک ستاره بوک و «شکارچی گوزن» درباره مصیبت های سربازان آمریکایی در ویتنام از فیلم های دیگری است که دونیرو و اسکورسیزی در آن همکاری داشته اند.

رابرت دونیرو در سال ٢٠٠٨ نیز جایزه دوربین طلائی برای یک عمر حضور جاودان در عرصه سینما را در برلین و از دستان مارتین اسکوسیزی دریافت کرد.

رابرت دونیرو و مارلون براندو به خاطر بازی های درخشانی که در نقش «دون ویتو کارلئونه» در فیلم پدرخوانده - قسمت دوم - ارائه دادند نه تنها موفق به دریافت جایزه اسکار شدند بلکه از دیدگاه بسیاری از منتقدین سینمایی بازی هریک از این دو از ماندگارترین نقش های تاریخ سینمای جهان به شمار می رود.

مراسم اهدای جوایز گلدن گلوب که روز ١٦ ژانویه ٢٠١١ به صورت زنده از شبکه تلویزیونی «ان بی سی» NBC پخش خواهد شد در هتل هیلتون بورلی هیلز در شهر لس آنجلس برگزار خواهد شد و تماشاگران در بیش از ١٦٠ کشور مختلف جهان شاهد برگزاری آن خواهند بود. سال گذشته جایزه یک عمر فعالیت هنری به «مارتین اسکورسیزی» کارگردانی که اغلب فیلم های رابرت دونیرو را کارگردانی کرده است اهدا شد. از دیگر برندگان این جایزه نیز می توان از ستیون اسپیلبرگ، آل پاچینو و باربارا استرایسند نام برد.

.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ