جمعه، آبان ۲۱، ۱۳۸۹

فيروزه خطيبی-فیلم تازه ای درباره یک گروه موسیقی «پانک راک» مسلمان


فیلم تازه ای درباره یک گروه موسیقی «پانک راک» مسلمان
فيروزه خطيبی
http://www.voanews.com/persian/news/arts/Taghwacore-2010-11-12-107521408.html

«کریس لی» منتقد سینمایی روزنامه لس آنجلس تایمز در نقدی برفیلم کم هزینه و مستقل «تقوا کر» Taqwacore - درباره موسیقی پانک - راک در جهان اسلام- که برای نخستین بار در جشنواره سینمایی «ساندنس » Sundance به نمایش درآمده، هفته پیش گشایش پرسروصدایی در نیویورک داشته و این هفته نیزدر لس آنجلس بر روی اکران می آید می نویسد:«مسلما درزندگی روزانه جوانان مسلمان در زمان حال حاضرسئوالاتی وجود دارد که شاید قرآن کریم برای آن ها پاسخی نداشته باشد. مثلا: آیا یک نفر می تواند موهایش را به سبک «پانکی» از دو طرف اصلاح کند و یک «موهاک» یا یک قسمت بلندترآن را وسط سرش بجای بگذارد؟ آیا یک مسلمان واقعی می تواند به اندازه «اسنوپی داگ» ماری جوانا بکشد و هنوزهم در چشم خداوند یک مسلمان واقعی به شمار برود؟»

فیلم«تقوا کر»برداشتی است از رمانی به همین نام به قلم «مایکل محمد نایت» که در سال ٢٠٠٣ توسط خود این نویسنده به چاپ رسیده است. این فیلم توسط کارگردان بار اول وجوان «عیاد زهرا» کارگردانی شده است وهمانطور که از نام آن بر می آید مفهوم کلمه عربی «تقوا» و مسئله «ترس از خداوند» را درکنار کلمه آنارشیستی و شورشی موسیقی «پانک – راک» قرار داده است.

عیاد زهرا کارگردان ٢٧ ساله فیلم «تقواکر» می گوید:«اگرواقعا به مفهوم کلمه «پانک» توجه کنید می بینید که حرکتی است برای به زیر سئوال بردن جریان های اصلی جامعه پیرامون ما در جهان امروز و رسیدن به آن حقیقت نهایی که در همه چیز نهفته است. این همان چیزی است که اغلب مذاهب به دنبال آن هستند.»

فیلم ماجراهای یک دانشجوی جوان عرب تبار آمریکایی به نام یوسف است که بازیگر ایرانی تبار«بابی نادری» نقش او را در فیلم بازی می کند. یوسف به آپارتمانی در شهر «بوفالو» در نیویورک نقل مکان می کند. جایی که جهانگیر و دیگرهم اطاقی های مسلمان او یک گروه موسیقی «پانک» تشکیل داده اند. پسرانی که در عین پایبند بودن شدید به مذهب از گردهم آیی های مذهبی دوری می کنند و به جای آن به موسیقی پانک گوش می دهند و دخترانی هم که در این خانه رفت و آمد دارند این مسئله را از پدر و مادرهای خود پوشیده نگاه می دارند. یکی از این دختران پانک مسلمان که تماشاگر را به یاد «پتی اسمیت»با حجاب می اندازد معتقد است برای این که بتوانید یک فمینیست پرتوان با بیانی آزاد باشید حتما نباید همه سروصورت خود را به نمایش بگذارید!

اما علاوه بر درهم آمیزی موسیقی پانک با مواردی از دین «اسلام»، فیلم «تقوا کر» در واقع به تماشاگر نشان می دهد که مسلمانان مدرن تر در این کشور چگونه با مذهب روبرو می شوند. این فیلم هم چنین نشان می دهد که «اسلام» مذهبی زنده و به روز است که می توان همواره آن را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد.

عیاد کارگردان فیلم می گوید:«ما خواسته ایم در این فیلم مسلمانان را به یک صورت کاملا تازه و تا امروز دیده نشده نشان بدهیم. بعضی های فکر می کنند مسلمانان مردمانی هستند تحت کنترل کامل مذهب و رهبران مذهبی جامعه خود.اما در حقیقت مسلمانان از طیف عظیمی تشکیل شده اند که ما در این فیلم خواسته ایم برخی تندروترین آن ها را از لحاظ خلاف جهت بودن به تماشاگر نشان دهیم.»

«نایت» نویسنده کتاب «تقواکر» هم که در سن شانزده سالگی به اسلام گرویده می گوید:«نوشتن این کتاب برای من نوعی سرسپاری به اسلام بوده است.»

نایت در سال ٢٠٠٣ کتاب «تقوا کر» را به صورت یک جزوه زیرزمینی به چاپ رساند تا جوابی باشد به جو ناهمگونی که پس از وقایع یازدهم سپتامبر ٢٠٠١ در این کشورشهروندان مسلمان را احاطه کرده بود:«من می خواستم نشان بدهم که در دین اسلام هم افرادی با عقاید و سلیقه های مختلف وجود دارند.»

«نایت» که در حال حاضر در دانشگاه هاروارد به تحصیل در رشته مطالعات اسلامی اشتغال دارد می گوید:«من در کالج که درس می خواندم با بچه هایی آشنا شدم که طرفدار موسیقی «پانک» بودند. آن ها به من یاد دادند که خودم باشم و به هرآنچه که هستم اعتقاد داشته باشم و نگذارم محیط اطراف آن خود واقعی که من هستم را تحت تاثیرقرار بدهد. به این صورت بود که من این رمان را نوشتم. رمانی که مثل یک داستان علمی و تخیلی ، فانتزی و خواسته های مرا به شکل حقیقت منعکس کرده است. یعنی این یک دنیای مجازی است که من آرزو دارم ایکاش وجود می داشت.»

در نتیجه امروز «نایت» به عنوان یک نویسنده توانسته است در صدر جنبشی قرار بگیرد که برخلاف جهت جریان اصلی درحال حرکت است. اما در مورد این مسئله که گاه «فانتزی» و «تخیل» به حقیقت می پیوندد، یک گروه «پانک راک» با اعضای مسلمان نام «تقواکر» را برای خود انتخاب کرده اند. نایت در این مورد می گوید:«حتی در تصورم هم نمی گنجید که جایی بچه های مسلمانی شبیه شخصیت های کتاب من وجود داشته باشند. شاید هم آن ها وجود داشته اند اما از وجود همدیگر اطلاعی نداشتند و حالا با داشتن یک اسم با مسما توانسته اند موجودیت خود را به اثبات برسانند.»

ایده ساختن فیلم «تقواکر» در سال ٢٠٠٧ شکل گرفت و هنگامی که «عیاد زهرا» به عنوان دستیار کارگردان با «اندرو دامینیک» به ساختن یک فیلم مستند اشتغال داشت. او شرح داستان کتاب «نایت» را روی اینترنت پیدا کرد و به موضوع آن یعنی «یک عده بچه مسلمان پانک» علاقمند شد:«این داستان واقعا مرا تکان داد!»

عیاد زهرا که تا آن زمان فقط یک یا دو فیلم مستند کوتاه در کارنامه خود داشت با نویسنده کتاب «فتواکر» صحبت کرد و او را متقاعد نمود که حقوق و امتیاز ساختن فیلم از روی این کتاب را به او بفروشد. «زهرا» با جمع آوری یک بودجه محدود و مستقل به جستجوی بازیگرانی برای ایفای نقش های مختلف فیلم پرداخت. او بازیگران خود را از طریق تبلیغات روی اینترنت پیدا کرد. به «کلیولند» و به خانه پدر و مادرش بازگشت و با تلفن با دوستان و دست اندرکاران دیگری که در حرفه فیلمسازی می شناخت تماس گرفت. فیلم «تقوا کر» به کمک فیلمسازان داوطلب در مدت سه هفته فیلمبرداری شد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

بايگانی وبلاگ